FITNESS

Zalety jogi, czyli za co kochamy jogę

Pinterest LinkedIn Tumblr

Zalety jogi sprawiają, że jej popularność wciąż wzrasta – trening ten jest dziś modnym trendem. Jakie są realne korzyści regularnej praktyki jogi?

CZYM JEST JOGA?

Słowo „joga” oznacza „scalić” lub „ujarzmić” i odnosi się zarówno do praktyki, jak i do sposobu bycia. Większość współczesnych joginów i joginek skupia się wyłącznie na fizycznym aspekcie jogi, traktując ją jako dyscyplinę sportu, jednak w rzeczywistości joga to coś znacznie więcej – to prastary (sprzed ponad 5500 lat!) system filozofii indyjskiej, którego nie sposób opisać w jednym artykule.

Nie istnieje zatem prosta odpowiedź na pytanie czym jest joga. Dostępnych jest wiele tradycyjnych ścieżek jogicznych, a jej podstawą są asany (pozycje), pranajama (techniki oddechowe), oraz medytacja – świadomość bycia tu i teraz.

Przede wszystkim zaś joga to praktyka przeznaczona dla zwykłych ludzi, wiodących zwyczajne życie, wszystkim bowiem przynosi ogromne, różnorodne korzyści.

Jej główny cel można opisać jako osiągnięcie wewnętrznej równowagi oraz zjednoczenie ciała i duszy. Jakie zatem są zalety jogi?

zalety jogi ogrody piękna

STYLE JOGI

Istnieje wiele jogicznych szkół, dzięki czemu każdy może znaleźć praktykę dopasowaną do swoich potrzeb. Klasyczny podział oczywiście różni się od tego, jak podzielone są współczesne zajęcia – w artykule skupiamy się na tych ostatnich. Poniżej krótko prezentujemy najpopularniejsze obecnie style jogi.

HATHA JOGA

Hatha joga – joga wysiłku. Jedna z najpopularniejszych dziś rodzajów jogi, opierająca się na praktykowaniu asan. Na zajęciach hatha jogi możemy spodziewać się koncentracji na poprawności wykonywania asan i mało dynamicznych ruchów i przejść – praktykę tą polecany zatem osobom które lubią spokojny tryb ćwiczeń.

JOGA IYENGARA

Nazwa pochodzi od jej twórcy – nieżyjącego już nauczyciela jogi B.K.S. Iyengara. Joga ta skupia się na precyzji wykonywania pozycji i trwaniu w nich, z wykorzystaniem pomocy, takich jak paski, klocki i koce, umożliwiających prawidłowe ułożenie ciała. Charakterystyczna jest tu obecność nauczyciela, który koryguje postawę ciała.

Joga Iyengara doskonale sprawdzi się u osób z rozmaitymi schorzeniami narządu ruchu, a także u tych ceniących mało dynamiczny tryb ćwiczeń. Taka statyczna praktyka będzie również dobrym wyborem jeśli mamy mały zakres ruchu, jesteśmy słabi i nierozciągnięci lub dopiero zaczynamy przygodę z jogą.

JOGA ASHTANGA

Popularna, dynamiczna praktyka jogi, polegająca na szybkich, pełnych energii przejściach.

Asany ułożone są w stałe sekwencje, które wykonuje się zawsze w tej samej kolejności. Ważna jest synchronizacja ruchów z oddechem, wymagająca dużej koncentracji i zaangażowana.

Joga Ashtanga wymaga sporej siły i kondycji, dlatego ten styl jogi polecany jest osobom energicznym, sprawnym fizycznie, szukającym w jodze wyzwania. Jako, że bywa kontuzjogenna, joga ta nie jest polecana osobom zmagających się ze schorzeniami układu ruchu.

VINYASA JOGA

Podobnie jak Ashtanga joga, Vinyasa joga również jest dynamiczna, jednak asany nie są tu ułożone w stałe sekwencje. Ważna jest harmonizacja ruchów z oddechem, krótkie trwanie w asanach oraz płynne przejścia pomiędzy pozycjami.

Vinyasa joga jest polecana osobom, które nie mają większych problemów zdrowotnych, szukają energii i dynamiki ruchu.

JOGA KUNDALINI

Joga Kundalini przeznaczona jest dla osób poszukujących duchowej praktyki. Polega na pracy z czakrami i energią, poprzez asany i śpiewanie mantr. Ten rodzaj jogi pomaga uwolnić tłumione emocje, oczyścić swoje wnętrze i zbliżyć się do własnego JA.

zalety jogi ogrody piękna

ZALETY JOGI

Joga działa na wielu poziomach – od fizycznego, po emocjonalny i duchowy.

WZMOCNIENIE ORGANIZMU

Dzięki jodze rozwijamy inteligencję ciała i zyskujemy jego świadomość. Joga wzmacnia nasze mięśnie, poprawia ich siłę i elastyczność, dzięki czemu zachowujemy doskonałą sprawność fizyczną, mimo upływu czasu. Polepsza się nasza kondycja fizyczna, równowaga i wytrzymałość.

Joga oddziałuje na cały organizm człowieka: wzmacnia układ krążenia, poprawia trawienie, dotlenia, usprawnia układ ruchowy – to tylko niektóre zalety jogi.

SMUKŁA SYLWETKA

Asany pięknie rzeźbią sylwetkę, bez nadmiernej rozbudowy mięśni, plecy prostują się, brzuch jest bardziej płaski, całe ciało staje się jędrne i smukłe. Joga buduje prawidłową postawę ciała i sprzyja wyszczuplaniu sylwetki.

RÓWNOWAGA EMOCJONALNA

Joga uspokaja umysł i wzmacnia nasz system nerwowy. Wysiłek fizyczny zintegrowany z oddechem ujarzmia rozbiegane myśli, zmniejsza stres i znosi napięcie nerwowe.

Joga pomaga odnaleźć wewnętrzny spokój, bez względu na zewnętrzne okoliczności. Głęboko odpręża ciało i umysł i doskonale poprawia samopoczucie, nasze myśli stają się lekkie i pozytywne.

PRZEBUDZENIE DUCHOWE

Joga pozwala spojrzeć inaczej na nasze życia, sprawia, że „nic się nie zmienia, ale zmienia się wszystko”. W jaki sposób następuje to niezwykłe duchowe przebudzenie?

Regularna praktyka jogi zbliża nas do naszego prawdziwego JA, naszej prawdziwej natury, uświadamiając nam, że wszyscy stanowimy cząstkę czegoś większego. Joga nie ma na celu nas ulepszać – raczej otwiera nam dostęp do pełniejszego życia, dzięki czemu zaczynamy czuć wdzięczność, za to co już mamy i doceniać piękno tkwiące w codzienności. Duchowe doświadczenia, jakie przeżywamy w naszej codziennej praktyce, to najważniejsze zalety jogi.

Napisz komentarz

fifteen + = sixteen