LIFESTYLE

Niedobór witaminy B12 a metabolizm

Pinterest LinkedIn Tumblr

Niedobór witaminy B12 wywiera duży wpływ na metabolizm człowieka i może powodować wiele groźnych skutków zdrowotnych.

JAK NIEDOBÓR WITAMINY b12 WPŁYWA NA METABOLIZM?

Większość witamin pełni jedną podstawową funkcję: ułatwia reakcje metaboliczne niezbędne do wykorzystania białek, tłuszczów i węglowodanów. Jednak witaminy, choć należą do tej samej grupy, mają różne właściwości i funkcje.

Ludzie potrzebują witamin przez cały czas i na wszystkich etapach życia. W tym przypadku witamina B12 przyczynia się do prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

ZNACZENIE WITAMIN

Witaminy są organicznymi mikroelementami, bez wartości energetycznej. Są one potrzebne w bardzo małych ilościach i muszą być dostarczane z dietą, w celu zachowania zdrowia.

Ludzie potrzebują witamin przez cały czas i na wszystkich etapach życia. Niedobory lub braki witamin powodują określone zaburzenia i patologie. Zapotrzebowanie wzrasta również w okresach szczególnych, takich jak wzrost, ciąża, laktacja i choroba. Zapotrzebowanie na witaminy różni się jednak także w przypadku osób starszych lub stosujących ścisłą dietę wegańską, lub makrobiotyczną.

ZNACZENIE WITAMINY B12 W METABOLIZMIE

Metabolizm to zespół reakcji fizycznych i chemicznych zachodzących w organizmie, dzięki którym istoty żywe mogą realizować swoje funkcje życiowe, takie jak oddychanie, krążenie i praca fizyczna.

Przekształcanie pożywienia w energię i tworzenie nowych składników, takich jak hormony i enzymy, to część procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka. Procesy te umożliwiają wytwarzanie i regulowanie energii pozyskiwanej ze składników odżywczych zawartych w pożywieniu.

W tym właśnie miejscu witamina B12 odgrywa istotną rolę w organizmie i przyczynia się do prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Inne funkcje witaminy B12:

  1. Jest niezbędna w procesie tworzenia czerwonych krwinek.
  2. Bierze udział w syntezie DNA i białek.
  3. Bierze udział w tworzeniu tkanek, a także w ich regeneracji.
  4. Pełni ważną rolę w różnych funkcjach układu nerwowego.

NIEDOBÓR WITAMINY B12. SKUTKI

Większość ludzi otrzymuje wystarczającą ilość witaminy B12 ze zrównoważonej diety. Jednak starsi dorośli, wegetarianie i osoby z zaburzeniami, które wpływają na ich zdolność do wchłaniania tej witaminy z pożywienia, mogą mieć jej niedobór, co może powodować następujące skutki zdrowotne:

  • Depresja i zaburzenia nastroju.
  • Choroby układu krążenia i naczyniowo-mózgowego.
  • Niedokrwistość.
  • Problemy trawienne
  • Mrowienie w kończynach.
  • Problemy z pamięcią lub dezorientacja.
  • Zmęczenie, brak energii i wahania nastroju.
  • Bladość lub zżółcenie skóry.
  • Ból w klatce piersiowej lub duszności.
  • Zawroty głowy i problemy z utrzymaniem równowagi.

U dzieci niedobór witaminy B12 powoduje zahamowanie wzrostu i rozwoju, problemy z poruszaniem się i niedokrwistość megaloblastyczną.

niedobór witaminy b12 ogrody piękna

DIETA TO PODSTAWA!

Ludzie są żywieniowo zależni od świata zewnętrznego, który dostarcza nam potrzebnej energii. Dlatego żywność dostarcza nam witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego i innych składników, które są korzystne dla naszego zdrowia. Kiedy cały organizm funkcjonuje w optymalny sposób, mamy więcej energii, siły woli i odporności na infekcje i choroby.

Można to osiągnąć stosując zdrową dietę, odpowiednią ilość ruchu, unikając używek oraz nie nadużywając leków. Dlatego też zdrowa dieta to taka, która pozwala nam osiągnąć odpowiedni stan odżywienia, w której codziennie, każdego dnia, uwzględnia się wiele różnych produktów spożywczych.

OWOCE W DIECIE

Owoce dostarczają nam wody, cukrów, witamin, takich jak witamina C i karoten. Również minerały, takie jak potas i selen i oczywiście, błonnik.

WARZYWA

Są one ważnym źródłem witamin, minerałów, błonnika i przeciwutleniaczy. Najlepszym sposobem na wykorzystanie wszystkich ich witamin i minerałów jest spożywanie ich na surowo, samodzielnie lub w sałatkach. Inną pyszną opcją jest pieczenie lub grillowanie.

MLEKO

Produkty mleczne, takie jak mleko, mleko fermentowane, świeże jogurty i sery, są ważnym źródłem wysokiej jakości białka, laktozy i witamin (A, D, B2 i B12). Przede wszystkim jednak są one doskonałym źródłem wapnia, minerału niezwykle ważnego dla budowy kości i zębów.

MIĘSO

Mięso jest ważnym źródłem białka o wysokiej wartości biologicznej, witaminy B12, żelaza, potasu, fosforu i cynku.

RYBY I SKORUPIAKI

Są one dobrym źródłem wysokiej jakości białka, witaminy D i jodu.

ZNACZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DLA METABOLIZMU

Liczne badania naukowe podkreślają korzyści zdrowotne wynikające z regularnej aktywności fizycznej. Aktywny tryb życia wiąże się z mniejszą ilością tkanki tłuszczowej i lepszą kondycją fizyczną.

Ponadto ćwiczenia fizyczne pomagają nam wzmocnić kości, zmniejszyć objawy lęku i depresji oraz uniknąć chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak choroby serca, nadciśnienie czy dyslipidemia.

Napisz komentarz

seventy + = 77