Marka osobista – dlaczego jej budowanie jest tak ważne? Wyjaśniamy, jak to działa i dlaczego marka osobista jest dostępna dla każdego z nas.

Dlaczego marka osobista stała się tak ważna we współczesnym społeczeństwie?

Po pierwsze, żyjemy w epoce obfitości. W ciągu minuty można znaleźć absolutnie każdą usługę, każdy produkt. Reklama w coraz większym stopniu staje się „białym szumem”, a na pierwszy plan wysuwa się osobowość stojąca za marką. Czy możesz sobie wyobrazić, ile straciłaby Tesla, gdyby Elon Musk nie występował publicznie i po prostu po cichu tworzył swój produkt?

Budując markę osobistą, nie można konkurować z firmami dysponującymi budżetami liczonymi w miliardach dolarów. Ale Twoja charyzma i umiejętność opowiadania swojej historii pozwolą Ci przyciągnąć ludzi „jednej fali”: inwestorów, partnerów, klientów, pracowników. Przyjdą, bo ich zaczepiliście; uznali, że jesteście nimi. A tej lojalności nie da się kupić za żadne pieniądze.

Po drugie, nie można sobie wyobrazić nowoczesności bez przepływu informacji i mediów społecznościowych. Jeśli nie nadajesz swojej marki osobistej świadomie, to robisz to nieświadomie. Jeśli prowadzisz swoje media społecznościowe, tworzysz posty „endorfinowe”: patrz, to jest mój kotek, mój piesek, a tam jest błękitne niebo, moje stopy na tle morza…

Jakie wnioski zostaną wyciągnięte z tych treści? Racja, nie będą chcieli z tobą pracować, bo nie pokazałeś, jak wygląda twoje życie zawodowe.

Jakie kroki zastosować w celu promowania swojej marki osobistej?

Krótko mówiąc, ważne jest, aby najpierw stworzyć podstawy. Napisz strategię i przeanalizuj ją, zanim zabierzesz się do pracy i udostępnisz treści na arenie publicznej.

Ważne jest, aby odpowiedzieć sobie na pytania: Kim jestem? Dokąd zmierzam? Dla jakiej grupy odbiorców pracuję? Co chcę powiedzieć? Czym się różnię od konkurencji? Odpowiedzi na te pytania ukazują Ciebie jako osobę. A następnie, rozumiejąc już cele i zadania, rozkładasz akcenty i wybierasz priorytety.

Na czym opiera się marka osobista?

Marka osobista to Twój wizerunek, który kształtuje się w głowach innych ludzi. Opiera się ona na połączeniu treści, reputacji, zasięgu i monetyzacji. Liczy się to, co ludzie o tobie mówią, jak mówią, jak bardzo i jak dużo o Tobie mówią i ile na tym zarabiasz.

Czy naprawdę wszyscy muszą tak często pokazywać się publicznie w sieci?

Jeśli jesteś profesjonalistą i chcesz podzielić się swoim doświadczeniem z innymi, nie ma sprawy. Jest to ważne i należy to robić. Otrzepywanie się z kurzu, zdobywanie fałszywej popularności — oto, co jest złe. Raz utraconą reputację trudno jest odbudować.

Bycie blogerem a budowanie marki osobistej to dwie różne historie?

Właściwie nie widać już dużej różnicy. Ponieważ budowanie marki osobistej odbywa się w różnych kanałach komunikacji, w tym w mediach społecznościowych.

Widzimy, że blogerzy coraz częściej wychodzą poza sieci społecznościowe, w których się urodzili. Udzielają wywiadów, występują w telewizji, biorą udział w programach typu reality show, nagrywają piosenki z popularnymi piosenkarzami, kręcą filmy. Media społecznościowe to po prostu świetne miejsce, aby zacząć.

Tak, tworzenie marki osobistej jest zdecydowanie bardziej skoncentrowanym zadaniem, podczas gdy blogerzy często prezentują swój styl życia, rzadko zagłębiając się w jakąś niszę. Nie należy gonić za milionami followersów. Ilość nie zawsze oznacza jakość. Możesz mieć 100 naśladowców, ale upewnij się, że są to osoby decyzyjne, takie jak prezydenci, szefowie korporacji itp. Wszystko zależy od celów i założeń Twojej marki osobistej, od niszy, którą wybrałeś.

marka osobista ogrody piękna

Jakie tematy i na jakich platformach będą popularne w najbliższej przyszłości?

Temat promowania siebie i swoich doświadczeń w Internecie nabiera coraz większego rozmachu, zwrot „marka osobista” wydaje się być słyszany wszędzie, ale tylko nieliczni naprawdę mają swoją markę. Dlaczego?

Ponieważ tworzenie marki to poważna praca i wielu się z niej rezygnuje. Rozwój marki osobistej dla menedżerów dużych firm stanie się wkrótce popularny, pozwoli na zbudowanie silnej marki HR.

Bardzo ważny jest także format wideo. Wpływ formatu wideo i jego popularność będą rosły. Czy Ci się to podoba, czy nie, nadszedł czas, aby to opanować, jeśli chcesz utrzymać się na szczycie fali.

Umiejętność wykonywania stories jest niezwykle cenna. Fajnie jest, jeśli potrafisz opowiadać o swoim życiu jak o serialu. Naucz się pracować z dramatem. Czasami dobrze jest cofnąć się trochę i spojrzeć na siebie z zewnątrz.

Potraktuj siebie jako medium, zastanów się: Jakie mam formaty? Jaki program? Jaki ton głosu? Dlaczego mogę być interesujący do naśladowania? Jakie są moje wyzwania i korzyści?

Jak naturalnie budować markę osobistą

Nie wystarczy przeznaczyć kilka godzin w ciągu dnia na budowanie marki osobistej — to musi być styl życia. Gdy zdasz sobie z tego sprawę i obierzesz odpowiedni kierunek, nie będziesz już budować markę z własnej winy, nie będziesz wkładać w to dodatkowego wysiłku. Po prostu zacznij dzielić się swoim życiem z innymi, niech to stanie się nawykiem.

Zawsze jednak pamiętaj o swoich celach i zrozum, dlaczego przekazujesz odbiorcom takie czy inne informacje. W ten sposób możesz zarządzać swoją marką osobistą i uzyskać wszystko, o czym marzysz, a czego teraz nawet nie potrafisz sobie wyobrazić.

Napisz komentarz