FITNESS

Opaski do ćwiczeń. 11 sposobów na szczupłą sylwetkę

Pinterest LinkedIn Tumblr

Opaski do ćwiczeń stały się najlepszym głośnikiem naszego ciała, ponieważ dodano do nich czujniki i zapisy tętna, nasycenia krwi tlenem, kroków i geolokalizacji. Wyjaśniamy, w jaki sposób pomagają nam one kontrolować naszą wagę.

Jak opaski do ćwiczeń pomogą nam schudnąć?

Ciało jest wysoce wydajną i złożoną maszyną. Jeśli umiemy się w nią „wsłuchać”, możemy zidentyfikować zmiany w zdrowiu, metabolizmie czy kondycji. Jednym z najtrudniejszych procesów, z którym trzeba sobie poradzić, jest przyrost masy ciała.

Wahania wagi nie zawsze są problemem, ale przybywanie kilogramów tłuszczu jest obciążeniem dla wagi i zdrowia. Pomijając patologie, niepożądany przyrost masy ciała związany jest z brakiem równowagi pomiędzy energią przyjmowaną w postaci pokarmu a tą zużywaną w wyniku naszej aktywności fizycznej i podstawowej przemiany materii.

Dochodzi wówczas do połączenia co najmniej dwóch niekorzystnych okoliczności: deficytu aktywności i nadmiaru kalorii. Pomiar tych parametrów byłby jednym z najbardziej „niezawodnych” sposobów na utrzymanie prawidłowej wagi, a opaski na rękę są tu nieodzownym sprzymierzeńcem. Oto kilka wskazówek, jak osiągnąć ten cel.

Zaufaj danym

Dane dostarczane przez opaski aktywności pomogą nam poznać w bardziej precyzyjny sposób takie aspekty, jak wydatkowana energia, godziny snu, wykonywana aktywność czy jej intensywność. Dodatkowo niektóre modele, pozwalają na śledzenie spożywanych przez nas pokarmów i płynów.
Należy pamiętać, że opaski aktywności to nie tylko urządzenie: równie ważna jest aplikacja kontrolna i platforma analityczna w chmurze.

Noszenie opaski przez cały czas

Nie oczekuj, że zakup opaski do ćwiczeń będzie odpowiedzią na Twoje modlitwy o zrzucenie zbędnych kilogramów. Procesy zachodzące w organizmie wymagają czasu. Są one jednak świetną pomocą i motywacją do zmiany nawyków, które doprowadziły nas do zejścia z optymalnej wagi, być może zaczynając od zapisywania tych pierwszych kroków, które stawiamy i monitorowania naszej diety.

Dodatkowo możemy odkryć inne parametry związane ze zdrowiem, takie jak tętno spoczynkowe, rzeczywisty czas, jaki poświęcamy na aktywność fizyczną, jakość naszego snu oraz naszą zdolność do radzenia sobie z wysiłkiem i regeneracji.

Opaska powinna być noszona przez cały czas, ładowana w razie potrzeby i często sprawdzana. Przydatność opasek jest potwierdzona, gdy opaski „poznają” twoje ciało, a to wymaga czasu.

Twórz realistyczne plany

Na początku zwykle podchodzimy do tego z dużym entuzjazmem, ale jednocześnie musimy być wytrwali w czasie. Zrzucanie zbędnych kilogramów to wyścig długodystansowy i wymaga prawdziwych nawyków. Bransoletki pomogą nam w tym długodystansowym wyścigu być stale i świadomie tego, co dzieje się w naszym organizmie.

W niektórych modelach, możemy zdefiniować szczegółowe plany treningowe dla utraty wagi poprzez aplikacje na smartfony lub komputery. W innych mamy mniej opcji. Będziemy jednak dysponować przynajmniej danymi na temat spalonych kalorii, tętna podczas ćwiczeń i czasu aktywności.

Będziemy musieli spalić więcej kalorii niż przyjmujemy. Nie chodzi o to, żeby nie jeść, ale żeby jeść mądrze i prowadzić bardziej aktywny tryb życia.

Rywalizuj z samym sobą i innymi

Dobrym pomysłem jest potraktowanie swojej aktywności jako rywalizacji w celu poprawy takich aspektów jak czas, jaki na nią poświęcasz czy intensywność ćwiczeń.

Na bardziej zaawansowanym poziomie możemy wyznaczać cele związane z czasem spędzonym w różnych, stopniowo coraz bardziej wymagających strefach tętna. Im wyższe tętno w strefach „spalania tłuszczu”, tym bardziej efektywna będzie aktywność fizyczna w zrzucaniu zbędnych kilogramów.

Niektóre modele pozwalają również konkurować z innymi użytkownikami, więc można „rywalizować”, aby zobaczyć, kto może zrobić najwięcej kroków, ćwiczyć najdłużej lub uruchomić najwięcej kilometrów.

Wykorzystaj rywalizację

Oprócz dziennych celów, niektóre opaski do ćwiczeń integrują w swoich platformach analitycznych systemy grywalizacji w postaci odznak i nagród. Jeśli „wczujemy się” w tę dynamikę, przejdziemy więcej kroków, pokonamy większy dystans lub wejdziemy na więcej pięter. Albo po to, by poczuć się dumnym i bardziej kompetentnym, gdy zwiększamy nasze cele, albo by popisać się przed kolegami.

Wykorzystaj w pełni możliwości systemu GPS

Jeśli opaski do ćwiczeń posiadają GPS, możliwe jest rejestrowanie tras na mapie, a także dokładniejsze dostosowanie długości kroku, aby obliczyć odległość np. na podstawie kroków. Bateria będzie się szybciej rozładowywać, ale jest to efekt uboczny, który warto wziąć pod uwagę, jeśli szukasz większej dokładności w swoich statystykach.

Poznaj swój układ krążeniowo-oddechowy

Opaski do ćwiczeń umożliwiają szczegółowe profilowanie układu krążeniowo-oddechowego. Na przykład VO2 Max, który wskazuje naszą wydolność aerobową, jest obliczany na podstawie analizy tętna podczas aktywności fizycznej, odpoczynku lub regeneracji.

Monitorowanie nasycenia krwi tlenem podczas snu jest kolejnym interesującym sposobem identyfikacji nieprawidłowości w oddychaniu podczas odpoczynku, które mogą wskazywać na istnienie potencjalnego problemu zdrowotnego. Z czasem będziemy w stanie stwierdzić, po prostu patrząc na nasze tętno, VO2Max lub nasycenie tlenem, czy jesteśmy w odpowiedniej strefie aktywności, aby ćwiczenia przyczyniły się do utraty wagi.

Nie przekraczaj swoich limitów

Jeśli nie jesteś regularnym sportowcem, zaleca się nie przekraczać limitów aktywności fizycznej. Aby osiągnąć idealną wagę, bardziej interesujące jest spędzenie jednej godziny w strefie tętna 145 niż 15 minut w strefie tętna 170. Z drugiej strony, przesadzanie na początku może sprawić, że staniemy się „maniakalni” w stosunku do aktywności fizycznej. Uczucie zmęczenia jest w porządku. Wyczerpanie – już nie.

Zwracaj uwagę na swoją dietę

Aplikacje, które są dostarczane z niektórymi opaskami aktywności, są narzędziami do śledzenia żywności, którą jesz z szacunkami kalorii i analizą odżywczą. Posiada nawet czytnik kodów kreskowych, aby szybko wprowadzić jedzenie do aplikacji.

Nie zapominaj o śnie

Wraz ze wzrostem naszej codziennej aktywności, sen staje się jeszcze ważniejszy. Spanie mniej niż potrzebujemy wiąże się na przykład z tendencją do otyłości. Sen jest również ważny z punktu widzenia takich parametrów jak tętno spoczynkowe czy wahania poziomu tlenu we krwi (jeśli nasza opaska posiada czujnik SpO2). Lepsze wskaźniki są związane z bardziej aktywnym stylem życia i lepszą kondycją/zdrowiem.

Inteligentne wagi, doskonałe uzupełnienie

Niektórzy producenci mają również wagi, które mierzą wagę i skład ciała, i dodać te dane do planów odchudzania lub innych, gdzie cel jest bardziej specyficzny, takich jak osiągnięcie określonej procentowej zawartości tłuszczu w organizmie. Niektóre modele, są kompatybilne z opaskami tego samego producenta, aby bezprzewodowo i automatycznie synchronizować statystyki.

Jeśli do planu aktywności kontrolowanego przez naszą inteligentną opaskę i dobrej diety dodamy wagę, która regularnie śledzi skład ciała i postępy, osiągnięcie optymalnej wagi staje się w zasięgu każdego z nas.

Komentarze są wyłączone

error: Content is protected !!