Suplementy kolagenowe bezsprzecznie korzystnie wpływają na elastyczność skóry, wygląd włosów i paznokci. Wzmacniają stawy i wspierają funkcjonowanie układu kostnego. Na rynku dostępne są preparaty kolagenowe w różnej formie: proszek, tabletki, kapsułki czy napojach. Pojawia się też wiele porad dotyczących tego, jakie suplementy przyjmować, kiedy i jak dostarczać do organizmu kolagen. Można czuć się zdezorientowanym. Dlatego czas odpowiedzieć na pytanie, jak z głową podejść do suplementacji kolagenowej?

Kolagen stanowi 1/3 wszystkich białek organizmu ludzkiego. Występuje się w kościach, mięśniach, skórze i ścięgnach. Jest głównym składnikiem tkanki łącznej[1].Produkcja kolagenu spada wraz z wiekiem, a ponieważ kolagen jest niezbędny do utrzymania w dobrej kondycji naszych stawów i skóry, wiele osób decyduje się na wprowadzenie suplementu kolagenowego do swojej diety.

Warto przypomnieć, że po 25 roku życia poziom kolagenu w naszym organizmie zaczyna się zmniejszać, po 50 roku życia następuje jego gwałtowny spadek , natomiast po60. r.ż. białko to przestaje być syntezowane przez organizm. Dodatkowo w czasie menopauzy proces biosyntezy kolagenu ulega zakłóceniu.– mówi Agata Komorowska Kierownik Działu Jakości i Rozwoju Produktu marki Intenson, producenta suplementów. Suplementacja jest więc bardzo ważna dla zachowania nie tylko młodego wyglądu, ale i ogólnej sprawności fizycznej. Badania naukowe wykazały istotną rolę hydrolizatów kolagenowych, które są łatwo wchłaniane i przyswajane, w uzupełnianiu niedoborów kolagenu[2]. Wspierają one procesy regeneracyjne tkanki łącznej, skóry, kości oraz stawów. Suplementy kolagenowe mogą być także skuteczne w regeneracji stawów, kręgosłupa przy chorobie zwyrodnieniowej[3].

Decydują się na zakup suplementu kolagenowego, warto upewnić się, kolagen jakiego pochodzenia zawiera preparat: wieprzowy, wołowy czy morski i czy jest hydrolizowany. Taki kolagen ma bowiem mniejszą strukturę molekularną, dzięki czemu jest lepiej wchłaniany przez organizm. – podkreśla Agata Komorowska. Co więcej, badania potwierdzają fakt, że przyjmowanie kolagenu wraz z innymi składnikami, takimi jak kwas hialuronowy, znacznie zwiększyło elastyczność, nawilżenie i gładkość skóry. – Czytajmy etykiety kupowanych przez nas suplementów! – dodaje ekspert marki Intenson.

W jakiej formie przyjmować kolagen?

Najpopularniejszą formą przyjmowania kolagenu są kapsułki, tabletki oraz kolagen w płynie lub proszku. Zaletą suplementów w tabletkach jest łatwość spożycia. Nie wymaga przygotowywania. – Marka Intenson opracowała kolagen w przyjaznej formie smakowych tabletek: wariant truskawkowy i mango-marakuja. Owocowy aromat i forma przypominająca pudrowego cukierka sprawia, że przyjmowanie suplementu jest szybkie i przyjemne. – mówi Agata Komorowska – Należy jednak oczywiście pamiętać, że suplementy to nie słodycze i należy stosować się do informacji na opakowaniu. – dodaje.

Suplementy kolagenowe mogą być przyjmowane z lub bez jedzenia. Pora suplementacji też nie ma specjalnego znaczenia. Kolagen będzie spełniał swoją funkcję bez względu na to, czy jest przyjmowany rano czy wieczorem. Jednak procesy naprawcze organizmu są najwyższe podczas snu, dlatego przyjmowanie dawki na noc może być rozsądnym wyborem.

Kolagen współdziała z wieloma substancjami, w szczególności z witaminą C, której organizm potrzebuje do produkcji kolagenu[4]. Kwas hialuronowy również podtrzymuje kolagen, ponieważ zatrzymuje wilgoć, której kolagen potrzebuje do rozciągania.

Kolagen jest również dostępny w formie płynnej, w gotowych buteleczkach lub proszku do sporządzenia zawiesiny. Te produkty, także dostępne są w wielu wersjach smakowych. Dedykowane są osobom nielubiącym zażywania tabletek lub kapsułek. Jednak bez względu na to czy zdecydujemy się na wersję kolagenu w proszku, formie płynnej czy w tabletkach, postawny na te produkty, które dodatkowo w składzie mają m.in. witaminę C. – ekspert marki Intenson.

[1] CZUBAK, Kamila A.; ŻBIKOWSKA, Halina M. Struktura, funkcja i znaczenie biomedyczne kolagenów. In: Annales Academiae Medicae Silesiensis. 2014. p. 245–254.

[2] DYBKA, Katarzyna; WALCZAK, Piotr. Collagen hydrolysates as a new diet supplement. Hydrolizat kolagenu jako nowy suplement diety, 2009.

[3] STANČÍK, Roman, et al. Kolagen typu I w leczeniu bolesnej choroby zwyrodnieniowej stawów kolanowych. Reumatologia, 2012, 50.5: 390-396.

[4] MAĆKOWIAK, Kalina; TORLIŃSKI, Lech. Współczesne poglądy na rolę witaminy C w fizjologii i patologii człowieka. Nowiny Lekarskie, 2007, 76.4: 349-356.

Napisz komentarz